Kender du det, at dit skrivebord flyder over af ting, og da telefonen ringer, og du skal skynde dig at skrive et vigtigt nummer ned, kan du ikke finde en kuglepen, der virker. Bare rolig! Oprydningsnørden har 4 enkle råd til dig, så du kan få et bedre arbejdsmiljø og få løst dine opgaver i rare omgivelser.
Når du har en travl arbejdsdag, er det vigtigt, at de ting du skal bruge, er organiseret optimalt, så der ikke bliver spildt tid på at finde det, du skal bruge.
Hvis du har noget stående eller hængende i nærheden af din arbejdsstation, så sørg for at det er ting, der bidrager til din dag. Det kan både være praktiske informationer, du har behov for at have tæt på, men også visuelle elementer som inspirerer dig, når du har behov for at kigge væk, fra det du laver.
Når du vil være effektiv og koncentrere dig, er det vigtigt, du tager stilling til, om der er noget, der må forstyrre dig.
Alt efter hvad du arbejder med, og hvornår på dagen det er, kan der være forskellige ting, som forstyrrer dig, og får dig ud af flow. Hvis du venter på en vigtig mail eller opringning, er det selvfølgelig ikke smart at sætte alt på lydløs.
Efter en arbejdsdag kan de fleste have lyst til at skynde sig hjem, og lade skrivebordet, mail indbakken og computerens skrivebord være som det er til dagen efter. Men jeg vil slå et slag for, at du bruger lidt tid på at afslutte dagen ved at forberede dig til i morgen.
Du skal gøre det overskueligt for dig selv at ankomme til dit skrivebord dagen efter, så du ikke bliver overvældet, før du er gået i gang med dagen. Det skal helst også være den følelse, din to do liste giver dig, så det er et redskab og ikke en forhindring. Prøv dig frem og find ud af, hvor meget tid du har brug for til at runde en dag af.